Jesus er Veien

Jesus sier: «Jeg er veien …» (Joh 14,6). Han mener ikke en grusvei eller asfaltert vei – men vei i overført betydning. En vei kan bety en måte eller metode. For eksempel hvis noen sier: «Nå må vi velge fredens vei – før det bryter ut en ny verdenskrig.» De mener da at det er nødvendig å finne en annen fremgangsmåte for å løse konfliktene – å finne en vei ut av vanskelighetene.

En sang som Frank Sinatra gjorde berømt er My Way. På norsk: Min måte. Der synger han gjentatte ganger: «I did it my way» – Jeg gjorde det på min måte. De fleste av oss har hørt denne. Jeg-personen i sangen er kommet til slutten av sitt liv, han skal snart dø. Han ser tilbake på et rikt liv med både sorg og glede. Han har måttet ta mange valg underveis – ikke alle var like gode. Men likevel er han fornøyd: Jeg gjorde det på min måte. Han var seg selv, bestemte selv, gikk sin egen vei. Han kan stå for det – det var hans liv, hans vei.

Det er nesten som en moderne trosbekjennelse, et vitnesbyrd. Mange føler seg truffet av disse tekstlinjene. Tankene er tidsriktige. Vi hører det overalt: Du må følge hjertet ditt, finne din vei, din sannhet, skape ditt eget liv.

Men dette står i spenning til Jesu ord: «Jeg er veien, sannheten og livet.»

Veien til Gud

Jesus sa dette bare timer før han skulle lide og dø. Han hadde talt til disiplene om at han nå skulle gå til Faderen for å gjøre i stand et sted for dem, og deretter komme tilbake og ta dem til seg. Da sa Tomas: «Herre, vi vet ikke hvor du går. Hvordan kan vi da vite veien?»

Det var da Jesus svarte: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg» (Joh 14,6). Det handler altså om veien til Gud, veien til frelse, til himmelen, evig liv og salighet.

Situasjonen for oss mennesker, slik vi er av naturen, er at vi ikke er i stand til å finne veien selv. Vi er ikke så frie som vi liker å tro. Hjertet vårt er svikefullt og fører oss ofte vill. Bibelen sier: Vi fór alle vill som sauer, vi vendte oss hver sin vei (Jes 53,6). Synden i oss gjør at vi ikke finner veien hjem. Synden står som en sperre mellom oss og Gud.

Alle mennesker har en samvittighet som forteller noe om rett og galt, men samvittigheten viser oss ikke Jesus. Og i verden fins det mange religioner som hevder å kjenne veien til Gud og frelse. De gir spesielle regler, øvelser og metoder du skal følge. Men det er nytteløst. Ingen prestasjoner fra vår side fører til Gud. Det fins bare én vei.

Jesus sier ikke bare at han kan vise oss veien, men at han selv er veien – den eneste. «Ingen kommer til Faderen uten ved meg.»

For mange virker det provoserende at noen kan tale så store ord om seg selv. Men så er jo Jesus ikke noen hvem som helst – han er Guds evige Sønn fra himmelen som ble født som menneske her på jorden.

Frelse i Jesu navn

Peter forkynte: «Det finnes ikke frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved» (Apg 4,12).

Hvorfor fins det bare ett navn og én vei til frelse? Fordi det bare fins ett offer som kan utslette synden. Det fins bare én løsepenge, og det er Menneskesønnen, Jesus, som ga sitt eget liv og sitt dyrebare blod for å kjøpe oss fri fra synd, død, djevelen og helvete. Ingen andre har gjort det. Bare Jesus kunne gjøre dette.

Men hvis denne løsepengen avvises, har vi ikke lenger noen frelse. I Jesu navn, kledd i hans rettferdighet, får vi gå inn til Guds evige salighet. Men i våre egne syndige navn går vi fortapt.

Da Jesus hang på korset, var alle menneskers synd og skyld lagt på ham. Alt sammen ble tilregnet ham. Guds vrede over synden rammet ham, og han bar straffen vår fullt ut. Det var helt nødvendig. Uten det kunne ingen av oss ha fellesskap med den hellige Gud.

Nå er Gud nådig mot oss i Kristus Jesus. Som profeten Jesaja skrev: «Straffen lå på ham, vi fikk fred, ved hans sår ble vi helbredet.» (Jes 53,5)

Apostelen Paulus skrev: «Gud var i Kristus og forsonte verden med seg selv, slik at han ikke tilregner dem deres misgjerninger.» (2 Kor 5,19)

Navnet Jesus betyr «Herren frelser», og han er vår redning. Vi får ta vår tilflukt til ham og stole på ham. Han er veien. Tenk så fantastisk – at det er han som er veien!

Mennesker tenker ofte: «Må ikke jeg bygge min egen vei til Gud? Må jeg ikke gjøre meg fortjent til noe? Hvilken metode er best å følge?»

Nei – slutt å tenke sånn. Veien er ferdig. Jesus er veien. Stol på ham. Han leder deg fram. «Hver den som tror på ham, skal ikke gå fortapt, men ha evig liv» (Joh 3,16). Du skal slippe å streve og bevise deg selv, «gjøre det på din måte». Ta bare din tilflukt til det Jesus har gjort for deg – han har levd og dødd for deg, stått opp igjen og åpnet himmelporten. Han er veien!

De første kristne og «Veien»

Det er interessant at i Apostlenes gjerninger kalles den tidlige kirken og de første kristne for «Veien». Sannsynligvis nettopp på grunn av Jesu ord: «Jeg er veien…»:

Om Paulus står det at han reiste for å finne og arrestere dem som hørte til Veien (Apg 9,2). Han ble omvendt og reiste omkring for å undervise om Frelseren. «I Efesos oppstod det uro «på grunn av Veien» (Apg 19,23). Paulus sa med beklagelse: «Jeg har forfulgt tilhengerne av denne Veien» (Apg 22,4). Og han bekjente: «Jeg dyrker fedrenes Gud ved å følge Veien, som de kaller en sekt» (Apg 24,14).

Jesus er Sannheten og Livet

I livet møter vi mange påstander og budskap vi bør ta med en klype salt – nyheter, reklame, politiske løfter – alt er ikke til å stole på.

Men Jesus er sannheten i egen person. Sannhet er Guds vesen – løgn og falskhet står i skarp motsetning til Gud. Han kan ikke lyve. Jesus, Guds Sønn, er ett med Faderen: «Jeg er i Far, og Far er i meg.»

På egen hånd kan ingen av oss kjenne sannheten om Gud – vi famler i mørket. Vi bøyer sannheten etter oss selv. Derfor må sannheten åpenbares for oss, og det skjer i en person.

Jesus sier ikke: Jeg lærer dere sannheten, men: Jeg er sannheten. Å kjenne sannheten er å kjenne ham. «Nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus» (Joh 1,17). Han har vist oss hvem Gud er – nådig og god. Evangeliet, ordet om korset, er en frigjørende sannhet vi kan stole på og bygge livet vårt på.

Når Jesus sier: «Jeg tilgir deg alle dine synder» – da er det sant. Vi blir aldri bedratt når vi blir i hans ord. Da lærer vi sannheten å kjenne, og sannheten gjør oss fri (Joh 8,32).

Og Jesus er Livet. Vi mennesker vil så gjerne leve – virkelig kjenne at vi lever – og vi prøver å fylle livet med opplevelser, relasjoner og mening. Men livet glipper oss gjennom fingrene, for det er forgjengelig, og døden kommer. Da hjelper det lite at vi har levd «på vår måte», our way.

Jesus sier ikke: Hør, jeg skal gi dere noen gode livsråd. Han sier: Jeg er livet. Det betyr: Livet finnes i ham, og bare i ham. Livet han gir er ikke bare et rikere jordisk liv, men et nytt liv – et liv som aldri dør. «Jeg er kommet for at dere skal ha liv, og det i overflod» (Joh 10,10).

Han har livet i seg selv, for han er Gud, livets kilde. I dåpen er hans liv blitt vårt. Vi lever med kraft fra ham – vi vandrer i Ånden og blir renset i Jesu blod. Vi har et sikkert håp om et evig liv hos Gud, et liv som er sterkere enn døden og varer for alltid.

Til slutt, når vi en dag ligger for døden, er ikke håpet at vi kan si: «Jeg gjorde det på min måte.» Men at vi kan si: «Han er min vei, min sannhet og mitt liv.» Jeg tilhører Veien. Jeg tilhører Jesus. Han har vunnet meg, kjøpt meg, prisen er betalt. Jeg er hans, og han er min. Jesus er veien, sannheten og livet. Gud være takk og lov. Amen.

Sannheten gjør fri

christ_pantocrator_mosaic_hagia_sophia_656x800

Preken på 3. søndag i faste.

Tekst: Johannes 8,31-44

«Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du selve lykken fra ham med det samme,» er en kjent replikk fra Henrik Ibsens skuespill Vildanden. Mange mener at mennesker trenger å ha noen livsløgner og små selvbedrag for å kunne leve. Mange takler ikke helt sannheten om seg selv og sitt liv, og da er det godt å ha en livsløgn å trøste seg med, som en slags smertestillende medisin, noe som gir litt lys og mot og lykke. Og derfor må vi være forsiktige med å avsløre og frata folk slike livsløgner; la nå folk heller få beholde dem, mener noen. For mennesker vil vel ikke få det bedre hvis ubehagelige sannheter om livet deres kommer fram?

Kanskje det er en mann som tenker om seg selv at han er en svært talentfull og stor oppfinner, han har alltid visst dette selv. Men verden, derimot, er ikke moden og klar ennå til å innse hvor genial denne oppfinneren egentlig er. Dessuten har han kanskje ikke oppfunnet noe særlig ennå. Men han er i hvert fall selv helt overbevist om at han «har det inne», og det er nå en trøst og en liten lykke å vite det, selv om ingen andre vet det. Eller det kan være noen som er avhengig av alkohol eller hasj, eller av gotteri og usunn mat, men som sier, «Jeg har full kontroll, dette her er overhodet ikke noe problem.» Men andre som kjenner denne personen ser at det stemmer ikke, det er bare noe hun innbiller seg, en løgn, et selvbedrag. Hun er jo hektet og tar skade av dette.

En slik person kan bli helt rasende hvis noen andre kommer der og sier, «Du bedrar deg selv, det er jo ikke sant det du går og tenker om deg selv. Du lever på en livsløgn.»

Like etter prekenteksten vår, mot slutten av kapitlet, står det at folk ble rasende på Jesus. «Vi vet at du har en ond ånd i deg,» sa de, og var så sinte at de hadde lyst å drepe ham. De tok opp steiner fra bakken for å kaste på ham. Og om noen uker, på langfredag, skal vi lese om at de fikk viljen sin til slutt, de fikk ham korsfestet og drept.

På den tiden i Israel tenkte mange, slik det også er vanlig å tenke i vår tid: «Jeg er god på bunnen.» «Vi mennesker er egentlig gode innerst inne, i hvert fall de fleste av oss.» Og de mente at hvis de gjorde så godt de bare kunne, anstrengte seg og var nøye med å følge en bråte med regler og forskrifter, for eksempel om sabbaten, så var de gode nok for Gud, og så var de frelst. «Vi er jo Abrahams slekt, vi er jo Guds utvalgte folk, og vi lever etter Guds bud og lykkes egentlig svært godt med det.» De var egenrettferdige, selvrettferdige. Men det var jo en løgn de levde på. En livsløgn.

Så da Jesus kom og avslørte dette og sa dem sannheten, ble de sinte på han. Han sa en gang: «Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket». Han mente altså at de ikke dugde, at rettferdigheten deres ikke holdt mål for Gud.

De hadde alltid tenkt at de var fri, åndelig fri. Som en del av Guds utvalgte folk, jødefolket, var de hevet over andre og svært privilegerte. Det eneste de mente de trengte befrielse fra, var romerne, okkupasjonsmakten. Så de ventet på Messias, som snart skulle komme og kaste ut romerne, så de kunne bli fri igjen, politisk, og slippe å betale mer skatt og toll til den romerske keiseren. Messias skulle komme og gi jødefolket en ny storhetstid, håpet de.

Men så kommer Jesus og vil vise dem at de har misforstått. Han vil hjelpe dem å forstå sannheten, Guds sannhet, som setter mennesker fri. Han snakker som om de er ufri, slaver. Da han snakket om dette til en gruppe jøder som var kommet til tro på ham (kanskje en gang han gjorde et under?), ble den nye spinkle troen deres satt på prøve. Og mange av dem tålte visst ikke å høre sannheten han forkynte om dem. «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som gjør synd, er slave under synden.» De mislikte sterkt at Jesus satte en slik diagnose på dem. Og det at han sa «Får Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri» var provoserende, syntes de, for de mente at de alltid hadde vært fri. Jesus snakket om at Menneskesønnen var kommet fra Gud som en tjener for å gi seg selv, gi sitt eget liv som løsepenge for alle oss syndige mennesker, altså kjøpe oss fri. Men dette ble ikke noen trøst for folk som insisterte på at de alltid hadde vært fri.

Og Jesus forkynte: «Menneskesønnen er kommet for å oppsøke det som var fortapt, og frelse det.» Men de hadde aldri tenkt at de var fortapt, for de var jo Abrahams ætt!

Jesus var så freidig å si rett ut, i Bergprekenen, at menneskene på jorden er onde. Han sa: «Selv dere som er onde vet å gi barna deres gode gaver» (Matt 7,11). Menneskene er altså ikke gode innerst inne. Dette er hard kost, både nå i våre dager og den gangen.

Men hvis vi ikke tåler å høre sannheten om oss selv, kommer heller ikke sannheten om frelseren Jesus til å få noe rom i menneskehjertene. Jesus snakket om at han var gått ut fra Gud, at han var ett med Faderen, og sendt av ham. Det var sannheten. Men mange av tilhørerne ville ikke forstå, de tålte ikke å høre hans ord. De ville hverken innse sannheten om seg selv og sin egen situasjon eller sannheten om Jesus, hvem han var. Men da var de jo ikke Abrahams ekte barn, for fader Abraham hadde trodd fullt og fast på Guds ord. De påstod også at de var Guds barn, men når de nektet å tro sannheten, betydde det at de tvert imot var barn av løgnens far, djevelen, som har vært en løgner og en sjelemorder fra begynnelsen. De gjorde det som djevelen ønsket.

Epidemier har det vært mange av opp gjennom århundrene her i Europa og ellers i verden. Svartedauden på 1300-talet regnes som en av de verste. I våre dager er det fortsatt en del dødelige epidemier rundt om i verden. Og akkurat nå er vi helt forbauset og urolige når vi ser hvor store konsekvenser koronavirus-epidemien får, mens den sprer seg over store deler av verden. Dette viruset smitter uhyre lett og fort. Og ingen antibiotikakurer hjelper. Vaksiner jobbes det med, men det tar tid før de kan være klar. I Kina døde 2,3 prosent av de som ble syke. Mens i Italia er dødelighetprosenten blitt høyere, visstnok omtrent 5 prosent. Og det meldes om fullstendig kaos ved italienske sykehus. I Sør-Korea var det langt færre som døde, og myndighetene i Norge håper og tror at vi her også skal slippe unna med en ganske lav dødelighet, hvis vi lykkes med å bremse smitten slik at ikke nesten alle trenger legehjelp samtidig. Så langt er omtrent tusen nordmenn bekreftet å være smittet, og etter hvert forventes det en mengde dødsfall.

Men: så alvorlig det enn er med den epidemien, så fins det faktisk en annen aktuell smitte som er mye verre. Og du som leser dette har testet positivt for denne. Det samme har jeg, og faktisk alle andre mennesker i verden. Jeg snakker naturligvis om synden. Vi er besmittet av synden, vi har alle arvet den fra våre foreldre og er født med den. Som salmedikteren David skrev «Jeg kom til verden med skyld, med synd ble jeg til i mors liv» (Sal 51,7). Da er det snakk om en syndighet. Så det handler altså ikke bare om hva vi gjør, hva vi sier og tenker, det vi kaller gjerningsynder, eller unnlatelsessynder, når vi forsømmer å gjøre det som er godt og rett, men det handler også om en tilstand i oss, en syndighet. Arvesynden. Som Guds profet Jeremia skrev: Menneskets hjerte er mer fullt av svik enn noe annet, det kan ikke leges. Hvem kan skjønne seg på det? (Jer 17,9). Synden har fordervet oss, og vi kjenner alle den onde lyst i hjertet.

Det var djevelen, løgnens far, han som har vært en morder fra begynnelsen, som med løgn og list fikk lokket våre første foreldre til å gjøre opprør mot Gud, deres skaper. Og etter syndefallet fins det sykdom og død her i verden, mye ondskap, mishandling og krig, og epidemier. Ingenting av dette var en del av Guds opprinnelige skaperverk. Nei, det skyldes synden. Syndens lønn er døden. Og dødeligheten ligger dessverre på konstante 100 prosent i alle verdens land. Paulus skriver i Romerbrevet: «Synden kom inn i verden på grunn av ett menneske (dvs. Adam), og med synden kom døden. Og slik rammet døden alle mennesker fordi alle syndet» (Rom 5,12). Fordi alle mennesker er blitt smittet av synden.

Alle mennesker, men med ett unntak; det fins ett eneste menneske som ikke var besmittet av synden, og det mennesket er redningen vår. Gud satte i verk et helt ekstraordinært tiltak for å berge oss fra synden, den verste smitteepidemien: Gud ble selv et menneske av kjøtt og blod, sånn som oss. Så høyt elsker Gud verden, at han ville bli en av oss, og komme til oss for å frelse og befri oss.

Det er han som taler til oss i prekenteksten vår. Der djevelen kom med løgn og mord og død, kommer Jesus med Sannheten og Livet, for å sette oss fri fra slaveriet under synden og djevelen, og mørkets og dødens makt, inkludert den evige døden, fortapelsen. Ja, Jesus er selv Sannheten, som gjør oss fri, og han er Livet.

Johannes skriver i sitt første brev: «Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart blant oss, at Gud sendte sin enbårne Sønn til verden for at vi skulle leve ved ham. Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder» (1 Joh 4,9-10). Jesus tok hele din og min syndebyrde og hele verdens synd på sine skuldre og med seg opp på korset. «Han ble såret for våre lovbrudd, knust for våre synder. Straffen lå på ham, vi fikk fred, ved hans sår ble vi helbredet,» skrev profeten Jesaja. Så der fikk vi legedom, ved det dyrebare blodet fra Jesu fullkomne hjerte, på korset. Der har vi «antistoffet» vi behøver, en rensende medisin som hjelper mot den dødelige syndeepidemien. Jesu hellige blod renser oss fra all synd.

I dåpen gjorde Gud oss til sine barn, han gjorde oss hellige og renset oss med badet i vann, i kraft av et ord. Og vi ble kledd i Jesu fullkomne rettferdighetsdrakt. Der i dåpen forente Den Hellige Ånd oss med Jesus og hans død og oppstandelse. Paulus skriver: Vi ble altså begravet med ham ved dåpen til døden, for at likesom Kristus ble reist opp fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi vandre i et nytt liv. (Rom 6,4)

Hvor trøsterikt er vel ikke dette i dag, når vi så lett blir fylt av uro og usikkerhet med tanke på hva som skal skje i tiden som kommer. Trøst deg med Jesus og løftene som du fikk i dåpen. Lev i din dåp! Vær frimodig og trygg, ikke vær redd for døden, for du er jo forent med Kristus. Ingenting kan skille deg fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus. Du kan le av djevelens forsøk på å skape frykt og fortvilelse i hjertet ditt. Ja, for han går jo omkring som en brølende løve, for å finne noen å sluke, løgner og morder som han er. Men: han har tapt. Jesus vant det avgjørende slaget mot ham, på korset. Og også vi seirer over ham ved Lammets blod og ved Sannhetens ord, evangeliet. Djevelen har ingen rett til å anklage oss lenger. Det fins nå ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus.

Frelsen vår er bygd på et trygt og sikkert fundament, på Kristus alene og nåden alene. Frelsen bygger heldigvis ikke på noe i oss; den er fra Gud, han som ikke kan lyve. Han sier oss sannheten, om oss selv, og sannheten om Jesus og hva han har gjort for oss. Hans sanne og sikre løfter kan vi stole fullt og fast på.

La oss bli værende i hans ord. Da kjenner vi sannheten, og sannheten gjør oss fri, fri ifra nøden, dommen og døden, og fri ifra frykt og fortvilelse. Evangeliet, sannhetens ord, er Guds kraft til frelse, ved troen. Evangeliet om frelseren Jesus bærer oss og holder oss oppe gjennom alle hendelser og omstendigheter i livet.

Akkurat nå er det dessverre vanskelig å samles til gudstjeneste i kirken, på grunn av koronasmitten, som må bremses ved en felles nasjonal dugnad. Men vi får håpe og be om at denne unormale situasjonen må bli kortvarig. I dagene som kommer får sikkert de fleste ekstra god tid til å lese i Bibelen, eller i ei andaktsbok, eller til å synge fra salmeboka, eller lytte til lydopptak av kristen forkynnelse og undervisning. På internett ligger det mye ute. La oss nytte anledningen, så Jesu ord får ha rikelig med plass hos oss. Sannhetens ord gir oss trøst, og det gjør oss fri.

En slik krisetid, når så mange er urolige og redde, kan helt sikkert også by på fine muligheter til å gi et godt kristent vitnesbyrd for medmennesker, muligheter til å vitne om at vi ved troen på Jesus er trygge i Guds hender. La oss tenke på de andre som er rammet av denne krisen, som er bekymret for jobben og økonomien sin, eller for liv og helse. Mange sitter nokså isolert og alene disse dagene. Da kan vi kanskje ta en telefon, eller skrive noen meldinger, og vise omsorg og oppmuntre andre på den måten. Kanskje kan vi hjelpe noen med innkjøp av mat, eller gå på luftetur med en hund, eller andre små eller store tjenester. Vi er også til stor hjelp for mange medmennesker nå ved bare å vaske hendene våre grundig og ofte, holde oss mest mulig i ro, unngå samlinger av folk, og ellers følge myndighetenes anvisninger og råd. Slik unngår vi å sette andres liv i fare. Og la oss ikke minst folde hendene og gå i forbønn for landet vårt, for ledere, leger, sykepleiere, pasienter, og alle folk, også i andre land og verdensdeler.

Paulus skriver: «Vær ikke bekymret for noe! Men legg alt dere har på hjertet, fram for Gud. Be og kall på ham med takk. Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus» (Fil 4,6-7). Og i Jesaja kapittel 41, sier Vårherre til sine barn: «Frykt ikke, for jeg er med deg, vær ikke redd, for jeg er din Gud! Jeg gjør deg sterk og hjelper deg og holder deg oppe med min rettferds høyre hånd.» (Jes 41,10)

Gud være takk og lov. Amen.